Quatre Mains package design - Packaging magazine, ifry, empack utrecht, quatre mains
Back to overview

PACKAGING MAGAZINE / Quatre Mains en KMO’s: het klikt!

Ontwerpbureau Quatre Mains werkt graag samen met KMO’s. Voor de samenwerking met deze opdrachtgevers heeft het bureau een traject ontwikkeld dat is gebaseerd op empathie, expertise en ervaring. Dit resulteert in ontwerpen die perfect functioneren in de markt waarin deze bedrijven actief zijn.

De naam van het design bureau Quatre Mains staat voor de vier handen van de stichters: Patrick De Grande en zijn echtgenote Els Goethals. Samen startten zij ruim 30 jaar geleden een ontwerpbureau voor verpakkingen. Op dit ogenblik telt Quatre Mains 18 medewerkers, waaronder een tiental creatieven. De missie is onveranderd gebleven: verpakkingen ontwerpen met een sterke klemtoon op creativiteit, veel aandacht voor het product en de brand identity.

Quatre Mains werkt voor allerlei opdrachtgevers, van kleine ambachtelijke producenten tot grote multinationals. Veel opdrachtgevers komen uit de voeding. Verbazend is dat niet. Els Goethals is één van de bekendste food stylistes in Vlaanderen en tot de uitrusting van Quatre Mains behoort een speciaal voor foto shoots van gerechten uitgeruste keuken en een fotostudio.

Quatre Mains package design - Patrick De Grande, Jeroen Meus, Spa, Delhaize, hagelslag

Empathie

Grote bedrijven vinden gemakkelijk de weg naar een ontwerpbureau. Voor KMO’s ligt dat wat minder voor de hand. De Grande wil het pad effenen. ‘Empathie is de eerste voorwaarde voor een goede samenwerking met wat kleinere bedrijven’, zegt De Grande. ‘We willen ons compleet inleven, niet alleen in het product, maar ook in de geschiedenis ervan, het productieproces, de onderneming, de filosofie van de ondernemers. Vele van deze ondernemers hebben jaren lang met hart en ziel aan hun product en onderneming gewerkt. Daarvoor hebben we een groot respect. We kunnen het product en de onderneming goed aan de markt voorstellen via de verpakking als we ons uiterste best doen om de achterliggende geschiedenis te leren kennen.’ De Grande ervaart dat inspanningen op dit vlak gewaardeerd worden en automatisch leiden tot een groot vertrouwen en een verrijkende samenwerking. ‘Als de mensen merken dat je echt tijd en energie in hun “verhaal” wil steken, dan zijn ze bereid tot een grote openheid.’   

De weg hiernaar toe is een startgesprek, waarna een offerte aangeboden wordt. Als het klikt volgen een aantal vervolggesprekken die beide partijen in staat stellen om de samenwerking uit te diepen.

Expertise en ervaring

De gesprekken geven de ontwerper een goed beeld van de onderneming, haar producten en de mensen erachter. Nu komt het erop aan te peilen wat zij willen bereiken en wat mogelijk is. Hiervoor zet de ontwerper zijn volledige expertise en ervaring in. ‘Dit kan heel ver gaan’, beklemtoont De Grande. ‘Sommige bedrijven weten niet echt goed hoe hun product in de markt functioneert, welk doelpubliek ze aanspreken, hoe je met een bepaalde consumentengroep kunt communiceren…’

Soms krijgen opdrachtgevers van Quatre Mains een minicursus marketingcommunicatie, inclusief een stuk markt- en bedrijfsstrategie, uiteraard toegespitst op hun behoeften. Voor veel bedrijven is dit een echte eye opener. Ze zien nu veel duidelijker waar ze staan in de markt en wat de mogelijkheden van hun product zijn. De Grande: ‘Met kennis van zaken kunnen we ze dan oriënteren naar een nieuwe verpakking, marktsegment, doelpubliek… Indien gewenst adviseren we bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie, posisionering ten opzichte van de concurrenten, soms zelfs nieuwe producten.’

Concepten

Met behulp van de schat aan informatie waarover hij ondertussen beschikt gaat de ontwerper aan het werk bij het uitschrijven van een strategische aanbeveling en de creatie van een moodboard: een visualisatie van de richting waarin het ontwerp zou kunnen gaan. ‘Na terugkoppeling met de opdrachtgever volgen al snel één of meedere concepten. Nu krijgen de opdrachtgevers een goed visueel idee van hoe hun nieuwe verpakking er zal uitzien. Ze realiseren zich ook dat de voorgaande stappen noodzakelijk zijn. Als de opdrachtgever er achter kan staan, gaan we voluit verder.’

Vanuit het concept worden nu de verschillende grafische ontwerpen ontwikkeld voor de dozen, zakken, sleeves, etiketten en andere verpakkingsvormen uit verschillende materialen, eventueel ook point of sales materiaal. De uitvoering ligt niet alleen in handen van de ontwerper, maar van het hele team, dat dan optreedt als verpakkingstechnoloog en advies geeft, niet alleen over de mogelijkheden van de verschillende verpakkingen en materialen, maar ook over de technische eisen die gesteld worden op het vlak van machines, hygiëne, etikettering, wetgeving, drukprocessen, co-packing…  Behalve de 10 creatieven heeft Quatre Mains hiervoor een aantal technologen, een legal expert, een fotograaf en een styliste aan boord.

We zitten nu bijna aan het eind van het traject’, besluit De Grande. ‘We houden er aan zelf de kleurseparaties te maken. De laatste controle gebeurt met onze gecalibreerde printer die simuleert hoe het uiteindelijk gedrukt zal worden. We maken de bestanden klaar voor de prepress en volgen indien nodig het werk van de prepress, de drukker en de converter in opdracht van de klanten verder op.’

Our newspaper

Sign up to our newspaper, we'll keep you posted

You can't get enough?! Take a moment and look at our lovely packaging designs!

View our portfolio now!
communicatie en grafisch ontwerp door communicatiebureau Lavagraphics