Quatre Mains package design -
Back to overview

PACKAGING MAGAZINE / Op zoek naar Symbiose

Patrick De Grande, zaakvoeder van verpakkingsontwerpbureau Quatre Mains, is een vurig voorstander van diepere samenwerking in de verpakkingsketen. ‘We zouden meer symbiose moeten krijgen tussen designbureaus, prepressbedrijven, materiaalleveranciers en brand owners. Dan kunnen nieuwe stappen worden gezet in innovatie en verpakkingsontwikkeling.’ 

Holistische benadering

Het is voor Patrick De Grande evident om bij het ontwerpen zo veel mogelijk samen te werken met leveranciers van verpakkingen, prepressbedrijven en drukkerijen en met de brand owners. Patrick De Grande zelf zoekt actief diverse samenwerkingen op, en omgekeerd  weten schakels uit de verpakkingsketen zijn bedrijf te vinden voor advies. ‘We worden af en toe uitgenodigd door fabrikanten voor gesprekken over de toekomst. De vraag is welke mogelijkheden en hiaten wij zien voor verpakkingsontwikkelingen. Een vergelijkbare vraag kwam van een bedrijf actief in het offsetdrukken van labels voor spuitgieten, blaasgieten en thermoformeren.’  

Waar ontwerpers van Quatre Mains bij verpakkingsontwerpprojecten echter nogal eens tegen aanlopen, is de kloof tussen de marketeers en de aankopers van de brand owner. ‘Een ontwerper voelt wel aan waarheen de markten van de brand owner met de verpakking heen wil.  Maar materiaalaankopers doen zaken met de drukkers, waardoor de visuele impact van een ontwerp soms verloren gaat door de keuze van bijvoorbeeld het materiaal’, schetst De Grande in één adem de voornaamste uitdaging. 

Een holistische benadering van de verpakking leidt echter volgens De Grande onmiskenbaar tot een visueel en technisch optimaal ontworpen verpakking die voldoet aan de wensen en voorwaarden van de brand owner voor het ontwerp. Daarom legt De Grande bij brand owners de vraag om bij het gehele verpakkingsontwikkelingensproces op enigerlei wijze betrokken te worden. Alleen dan is een optimaal ontwerp mogelijk.’ Dat gaat van het visuele ontwerp dat aansluit bij de marketing van het project, over de keuze van het juiste materiaal tot de keuze van de plaatsing van bijvoorbeeld een venster, de sluiting, rekening houden met de plaatsing van logo’s, tekst met de vouwen etc. ‘Elk aspect van de verpakking is belangrijk’, benadrukt De Grande.  ‘Dat onderstreept meteen het belang van een goede regie over de verpakkingsketen, bijvoorbeeld door het ontwerpbureau dat als een spin in het ontwerp zit.’ Een belangrijk voor de hand liggend aspect waar volgens de zaakvoerder ook niet aan voorbij gegaan kan worden, zijn de bestaande vul- en verpakkingsinstallaties bij een bedrijf. Niet elke verpakking (materiaal, vorm en grootte) is geschikt voor een machine. Een tweede etiket op een fles is mooi, maar kan dat met de bestaande apparatuur? Investeren in een nieuwe lijn is niet altijd evident.

Our newspaper

Sign up to our newspaper, we'll keep you posted

You can't get enough?! Take a moment and look at our lovely packaging designs!

View our portfolio now!
communicatie en grafisch ontwerp door communicatiebureau Lavagraphics